Subscribe to RSS feeds

Tuesday, February 23, 2010

Filem : Ayat-Ayat Cinta (2008)


Cerita asal : Habiburrahman El-Syirazi

Pengarah : Hanung Bramantyo

Lakon layar : Salman Aristo

Pelakon : Fedi Nuril (Fahri), Rianti R Cartwright (Maria), Carissa Putri, Melanie Putria, Zaskia Adya Mecca

AAC adalah naskah adaptasi. Adaptasi dari sebuah novel popular. Dikataka oleh A Wahab Hamzah sebagai novel paling laris dalam sejarah Indonesia. Begitu juga filemnya. 3 juta telah menontonnya dalam tempoh beberapa minggu ditayangkan. Saya berpandangan populariti novelnya kuat membantu melanjutkan kegilaan terhadap filemnya. 2 kekuatan filem ini ialah satunya tadi kerana novelnya laris, keduanya ia tema yang diangkat. Bukan sekadar cinta banyak segi (Fahri –Aisha-Maria-Nurul-Nouva), namun kerana citra Islamisnya.

AAC yang lahir dalam industri filem Indonedia yang pernah melahirkan Gie (2005), Ada Apa dengan Cinta, dan beberapa filem lain yang menaikkan nama Indonesia di persada filem mancanegara (baca antarabangsa). Dari sudut kutipannya AAC paling Berjaya hingga saat ini. Namun dari sudut teknikal, lakonan dan beberapa bahagian lain, AAC bukanlah yang terbaik. Untuk membariskan filem ini dalam kelompok filem baik yang pernah dihasilkan oleh Indonesia pun saya rasa agak sukar.

Pun begitu, AAC masih saya suka kerana cerita dan tema yang diangkat sangat ideal dan baik. Bak kata Faisal Tehrani dalam satu diskusi filem, sebuah filem yang baik punya naratif yang baik, dan mampu menyampaikan ‘rasa’ itu kepada penonton. Dari sudut nilainya seruan kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran itu jelas wuju dalam filem ini. Apa yang lebih menariknya ialah seruan kabaikan dan cegah kemungkaran itu tidak terasa seperti bebelan khutbah (yang ketara dalam novel Faisal sendiri). Habib sedari awal naskah novelnya nampak seperti hati-hati dan teliti hingga perjalanan ceritanya menjadi lancar mengalir.

Sinopsis

Kisah seorang pemuda Indonesia Fahri (altar ego El-Syirazi) yang menuntut di Al-Azhar. Fahri digilai oleh empat wanita ; 1. Aisha gadis German yang dikenali dalam tren selepas insiden gadis Amerika Alicia yang diganggu. 2. Nurul, gadis Indonesia anak saudara Kiayi yang mengajar di Mesir. 3. Maria, gadis Kristian yang meminati Islam menjadi jiran Fahri. Dan 4. Nouva, gadis yang dibantu Fahri selepas didera oleh ayah angkatnya.

Selanjutnya ialah pergolakan percintaan 4 orang gadis ini merebut hati Fahri yang ‘suci’.

Ulasan

Pertama ; Ahli Kitab

Ada beberapa perkara yang suka saya beri perhatian lebih. Pertamanya ialah definisi ahli kitab. Maria adalah wanita Kristian. Maria dinikahi ketika dalam ‘koma’ nya. Seingat saya dalam novel, ia dibincangkan secara lanjut tentang ‘bolehkah Fahri menikahi Maria yang Kristian’. Namun dalam filem ia diringkaskan. Siapakah yang digelar ahli kitab hari ini. Menurut Dr Mohd Asri Zainal Abidin, mufti Perlis, ahli kitab ialah orang-orang Kristian yang masih beramal dengan Injil dan orang Yahudi yang masih beramal dengan kitab Taurat. Yang dimaksudkan Injil dan Taurat ialah yang ada hari ini, bukan yang dahulu. Kerana istilah ahli kitab disebut oleh Allah dala Al-Qur’an ialah penganut agama Kristian dan Yahudi yang enggan mengikut Nabi Muhammad dan Al-Quran. Jika orang-orang Kristian dan Yahudi itu menerima Nabi Muhammad dan Al-Qur’an sudah tentunya mereka bergelar Muslim, tidak ahli kitab.

Kedua : Salam kepada orang bukan Muslim

Ini polemik akhbar tempatan beberapa ketika yang lalu. Dalm filem ini Fahri menjawab salam Maria dengan jawapan yang sempurna. Kemudiannya Fahri juga menjawab salam Alicia, seorang Amerika yang ditakrifkan oleh Fahri sebagai kafir zimmi (yang tidak boleh diperangi).

Ketiga : Jawapan kepada salah faham terhadap Islam

Yang paling saya suka tentang AAC ialah, Habib selaku pencerita asal memanfaatkan ruang kreatif untuk menjawab beberapa kekeliruan terhadap Islam. Antaranya diskriminasi terhadap Islam (babak : wawancara bersama Alicia), muamalah antara lelaki dan wanita bukan mahram (ianya tidak sesempit yang selalu digambarkan, Fahri dan wanita-wanita lain bebas berbincang dan berurusan dalam batas yang minimal), dan sikap orang Islam terhadap orang bukan Islam (layanan Fahri dan Aishah ketika dalam tren terhadap Alicia dan ibunya).

Ayat-Ayat Cinta

Sebagai sebuah filem, ia bukanlah yang terbaik. Namun dari sudut cerita, tema dan nilai Islam pada saya setakat ini ia yang paling baik. Banyak perkara tentunya boleh diperbaiki dari sudut teknikal. Dan tidak lupa banyak perkara yang boleh dipelajari oleh penonton dan juga karyawan negara, tentang bagaimana membikin filem yang baik untuk penonton dan baik juga untuk kantung penerbit.

Kredit kepada karywan tempatan

Cinemaonline merujukkan filem ini dengan Qaisy dan Laila. Namun saya filem itu sangat sukar ditonton. Saya teringat Perempuan Melayu Terakhir yang punya sedikit nafas Islam. Namun di tangan Erma Fatima sudut pandang Islam itu nampak serong. Justeru tidak ramai yang berani mempotretkan wajah Islam dalam karya mereka. Menyelitkan babak solat pun sudah tidak mahu, bimbang dikritik. Ya, mungkin Pensil memberi takrif nilai Islam yang sangat baik tentang usaha, takdir dan rezeki namun ia tidak ditonton ramai. Namun saya mencium bau-bau citra Islam itu dari naskah-naskah Yasmin!

http://ikatkata.wordpress.com/2008/06/25/filem-ayat-ayat-cinta-2008/


2 coretan:

Relevan said...

Kupasan menarik ni doc..

nadiah said...

buatla komen psl KCB plak...^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...