Subscribe to RSS feeds

Tuesday, January 26, 2010

Bombay toast



Ko nak makan aper malam nie??
Sabah memecah kebuntuan malam..
"Aku x mkn..diet,"..
"Aku nk pgi kuar jap...Beli tlur n roti."

Malam itu menjadi titik permulaan.Sabah kuar dengn skuter memecah keheningan malam di bumi Manipal.Aku dan wafy sabar menunggu kepulangan Sabah untuk membawa sinar kebahagiaan..
Sampai jer kat umah..
"Korang masak la sendri ek.Aku nak goreng jer telur nie."
"No hal laa.Thanks dow beli nie.Berape ek?"
"Xperla.Ko buat jer aper ko nak."
Macam biasa,Sabah tidak pernah berkira bab2 makanan..Thanks bro
Wafy ketika itu sedang menelefon mak die..

Sabah menunjukkan kemahiran menggoreng tlur..Bawang dihiris halus.Diadun rapi ke dalam tlur yang siap dipukul sehingga kembang.
X sampai 5 min,terhasillah satu karya yang bisa menggoncang semangt aku untuk berdiet..
Bau sedap semacam jer,aku lantas menge'pow'
Mntap giler Sabah masak.Macam papa Raju.

Giliran aku plak..
"Bah,ko tau tak cmner nak wat bombay toast?"
Sabah termenung sekejap sambil memikirkan jawapan yang sesuai..
"Kalau tak silap,ayah ko bagitau kena campur telur,susu dan gula."
Aku bukak refrigerator
"Takperla.Susu x der,aku buat roti n celup dengan telur jer la."
Pukul punye pukul dan roti aku celup..Rendam lame sket..Harap2 jadi macam bombay toast kat Charaka..
Goreng jer,rase mcm roti canai tlur plak..Cicah dengan gule,hentam sajalah..

Wafy mengabil tempat dan menunjukkan skil membuat hamlet...

Hari Ahad (keesokan harinya)
Papa Raju datang..Die ganti balik cuti yg semlam die tak datang sebab mogok bas..
Naseb bek die dtng,kalu tak,kena potong gaji.
Sedang die tengah bising2 mencuci pinggan mangkuk anak2 teruna die nie.Aku datang mengaco, bukak cerite pasal semalam..
"Boss,yesterday me making bombay toast..but.cannot making"
"why?"
"Me don't know how making."Rosak English aku..Grammar semua lintang-pukang.
"U putting milk,egg n sugar.Than U do like this."...tngn tengh tunjuk kaco air dalm mangkuk.eksen jer lbih
Kire kena cmpur susu n telur n gula..then kaco..
"U making showing today boss."
"ahahahahhaa"..mcm biase..org tua nie akan gelak jer..
Aku pun berlalu hampa dan bersembunyi dlm bilik..

TupTupTup
Ade org ketuk pintu..Bukan jer pintu,wafy berdiri sambil berkata,
"Raju buat bombay toast.Demo sruh sakni,trus dio buat..Takut demo ngaju..Ayah demo key."
Bergegas aku berlari ke dapur.Ternmpak Sabah dengan berselera makan..
"Good2,"
Sambil tangan mencari bombay toast lagi dalam periuk hitam yang terlentang di atas meja makan.
Aku try la jgk..Memng tidak boleh dipertikaikan kelazatan roti itu..
Kini,selepas peristiwa itu,setiap pagi ade jer warga Ajay 402 cube membuat bombay toast sebagai brekfast..
Sayang papa Raju...

Teringt aku ketika anantomy spotter blok 3..
Aku balik dengn kecewa ke rumah..
Raju tengah memasak ayam. Ternampak aku, die bertanye..
"U why looking sad?".
"Headache boss..Exam going not good.Me sleeping."Aku menjawab dengan ringkas.
Aku masuk ke bilik..
Tetibe bagai nk runtuh pinti bilik aku diketuk
Raju datang sambil memegang air 'cai@teh yang special..
Die campur halia,khas untuk aku..
"U drinking this,headache gone.".
Sambil tunggu aku minum sampai habis..

Terharu aku dengan Raju,lantas aku memeluknye walaupun die sekadar ber'singlet' sahaja.Raju pun menepuk-nepuk belakang aku sambil menahan sebak ..Kitorang pun sama-sama menangis..Tetibe Sabah sampai dan ternampak adegan itu
"bapak aaa.. mesra syall dengan ayah."
(ni hyperbola jer n adegan seperti berikut xpernah berlaku)

kemesraan

6 coretan:

azerrul said...

aku nak mesra gak ah ngan vincent~

nadiah said...

penangan bombay toast smpai msuk dlm blog..hahahah~
bley buat orang lapar tgh2 mlm buta nie.. =P

OyOp said...

haha...akoo gelak guling2 baca post ko...bab peluk tu mmg x leh tahan...kalo akoo jd Sabah,lagi teruk ko kene tembak dgn akoo....haha

drAmirul said...

azrul-kena mesra dow..mulekan dengan menghantar vincet blik ke rumah..

drAmirul said...

nadiah-jom2 buat bombay toast..resepi papa raju

drAmirul said...

oyop-hahahha..aku menulis from bottom of my heart..tapi x sanggup nk buat..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...