Subscribe to RSS feeds

Sunday, January 10, 2010

“Oasis of the Seas”





Inilah kapal pesiar yang terbesar di dunia. Saiznya adalah lima kali lebih besar daripada kapal Titanic. Kapal yang diberikan nama “Oasis of the Seasmempunyai tujuh kawasan, gelanggang, lapangan golf dan 750-kerusi di luar bilik teater. Oasis of the Seas memulakan cabaran pelayaran yang mendebarkan apabila “dipaksa” belayar di bawah Jambatan Lingkaran Besar, Denmark ketika keluar dari Lautan Baltik. KetinggianJambatan Lingkaran Besar, Denmark hanya 1 kaki (30 sentimeter) lebih tinggi daripada ketinggian kapal Oasis of the Seassehinggakan semasa melintasi bawahnya cerobong asap kapal terpaksa diturunkan.

Kapal pesiar yang terbesar di dunia ini mempunyai 2,700 kabin dan mampu menampung sehingga 6,360 penumpang dan 2,160 krew kapal.Kapal ini juga merupakan kapal pesiar termahal di dunia, bernilai sekitar USD1.3 bilion. Ia juga dilengkapi empat kolam renang, bola tampar dan gelanggang basket, dan zon rekreasidengan tema taman dan kebun untuk anak-anak dan pelbagai kemudahan yang bertaraf dunia.

Selain itu, terdapat sebuah teater terbuka yang berkapasiti 750 tempat duduk dan teater indoor yang mempunyai 1,300 tempat duduk. Ketinggian kapal ini kira-kira 65 meter (213 feet) daripada permukaan air, 360 meter (1,180 kaki) panjangnya dan 47 meter (154 kaki) lebarnya. Kapal ini dibina oleh syarikat daripada Korea Selatan iaitu STX Finland Cruise Oy atau juga dikenali dengan nama Aker Yards Oy.


0 coretan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...