Subscribe to RSS feeds

Monday, March 29, 2010

Pertelingkahan indah

SIANG ITU,Imam Ahmad sedang duduk-duduk bersama para sahabat dan muridnya.Tiba-tiba datang Ali bin Al-Madani,dengan menunggang kuda.Setelah menambatkan kudanya,Ali menghampiri Ahmad, dan duduk dihadapannya.Setelah berbasa-basi sejenak,mereka pun terlibat dalam perdebatan tentang kedududkan sebuah hadis.Baik Ahmad maupun Ali,masing-masing kukuh dengan pendapatnya.Makin lama,suara mereka makin meninggi,hingga orang2 yang berada di situ pun merasa was-was jika terjadi sesuatu di antara 2 imam besar hadith ini.

4 coretan:

Redz da Tsar said...

Sekarang payah nak mencari orang yang tenang apabila pendapatnya ditolak~

Redz da Tsar said...

Sekarang payah nak mencari orang yang tenang apabila pendapatnya ditolak~

fizi said...

Imam Ahmad dan Imam Ali bin Al-Madini. 2 imam hadis yang hebat, guru Al-Bukhariy. Merupakan 2 daripada 3 orang yang menyemak dan menegur kitab sahih Bukhariy pada ketika Bukhariy baru menyiapkan Kitab Sahihnya.

India sekarang jauh lebih baik dari dulu. Jika dulu ruang perbincangan ilmiyyah dan diskusi agama disekat umpama "Hanya yang diskusi yang diiktiraf dan pendapat kami sahaja benar dan boleh disebarkan". Lihatlah, India akan mengalami proses islah ke arah lebih benar, dinamik dan terbuka. Tiada kongkongan "salafiy" atau "ikhwaniy" tetapi semua berbalik kepada Q and S.

fizi said...

*salafiy di sini merujuk kepada "kelompok tertentu", adapun mereka yang benar-benar mengikut manhaj salafu s-salih, maka itu adalah yang terbaik dan perlu dicontohi. Tidak kira sama ada mereka menisbahkan diri sebagai "salafiy" atau tidak, itulah tariqah sunniy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...