Subscribe to RSS feeds

Monday, January 11, 2010

PolyAndRY???

Kelas hari ini sangat sempoi.

Hbis jer forensic,aku bergegas mengajak wafy trun,membonceng skuter maroon dan dengn bergaye membawa sebotol minyk petrol berwarne oren.Kenapa??
moto aku buat hal .Nila padahnye bile reti bawak moto jer tanpa check minyk.Tengh aku sedap memecut,tetibe terdengr bunyi letupan kecil dalam enjin dan serentak dengn itu,moto aku terbatuk-batuk macam terkena Chronic Obstuctive Pulmonary Disease.Nseb bek aku berjaye control sebelum terbabas melanggar sebuah lori yang kebetulan melintas kat persimpangnan Tagore block(RT laa).Zulzaire yg macho berskuter biru terlihat akan aku berdiri di tepi jalan dan menyelamatkan keadaan.Sampaila aku kat kelas..

PBL brainstorming pasal antiepilepsy drug..Lecter muda masuk dan trus aku kecewa..Dia nie la yg bgi markh rendah blok lepas..Azam baru masih menyala dan saban hari semakin membara.
Aku akan buktikan yang aku juga mampu.Minggu depan penentu segalanya..InsyaAllah..

Balik bilik,aku terbukak satu karya Dr.Zakir Naik.Tajuknya"ANSWERS TO NON MUSLIMS' COMMON QUESTION ABOUT ISLAM".Buku nie dah lame menghuni rak meja aku..naseb bek xder labah2 buat sarang macm aper yg diorang buat kat moto pulsar merah aku..X kenal zakir naek??Gunekan google taip name zakir naik kat situ dan korang bace la sndri..

Satu persoalan aku tertarik ialah 'polyandry' atau perkahwinan wanita melebihi seorang suami..
Btul jgk kan..Bukan shaja org bukan muslim,orng muslim pun pasti pernah terfikir soalan sebijak ini.Kalau lelaki boleh kahwin lebih dari sorang,kenapa wanita pulak x boleh?Ini tidak adil!!Soalan yang kalu fikir logik pon bleh jawab,tapi biasela..kadang2 diorang nk uji pngetahuan kita tentng agama yg kite anuti ini..Oleh itu sangt penting kite mempersiapkan diri kita dengn senjata pemahaman dan kebolehan berhujah serta menggunakan sumber rujukan utama kita iaitu al-quran dan sunnah.Sambil kite berdakwah sesame muslim,ini juga mmbantu kite menarik perhatian non-muslim tentang islam.Walaupun soaln ini nmpk bodoh,tpi ade x jamnan yang kite sebagai penganut agama Islam, jawab soalan seperti ini secara ilmiah??

Berbalik kepada persoalan utama tadi.

22]
Dan janganlah kamu berkahwin (dengan perempuan-perempuan) yang telah diperisterikan oleh bapa kamu kecuali apa yang telah berlaku pada masa yang lalu. Sesungguhnya perbuatan itu adalah satu perkara yang keji, dan dibenci (oleh Allah), serta menjadi seburuk-buruk jalan (yang dilalui dalam perkahwinan).
[23]
Diharamkan kepada kamu berkahwin dengan (perempuan-perempuan yang berikut): ibu-ibu kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan saudara-saudara bapa kamu, dan saudara-saudara ibu kamu dan anak-anak saudara kamu yang lelaki, dan anak-anak saudara kamu yang perempuan, dan ibu-ibu kamu yang telah menyusukan kamu, dan saudara-saudara susuan kamu, dan ibu-ibu isteri kamu, dan anak-anak tiri yang dalam pemuliharaan kamu dari isteri-isteri yang kamu telah campuri; tetapi kalau kamu belum campuri mereka (isteri kamu) itu (dan kamu telahpun menceraikan mereka), maka tiadalah salah kamu (berkahwin dengannya). Dan (haram juga kamu berkahwin dengan) bekas isteri anak-anak kamu sendiri yang berasal dari benih kamu. Dan diharamkan kamu menghimpunkan dua beradik sekali (untuk menjadi isteri-isteri kamu), kecuali yang telah berlaku pada masa yang lalu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
[24]
Dan (diharamkan juga kamu berkahwin dengan) perempuan-perempuan isteri orang, kecuali hamba sahaya yang kamu miliki. (Haramnya segala yang tersebut itu) ialah suatu ketetapan hukum Allah (yang diwajibkan) atas kamu. Dan (sebaliknya) dihalalkan bagi kamu perempuan-perempuan yang lain daripada yang tersebut itu, untuk kamu mencari (isteri) dengan harta kamu secara bernikah, bukan secara berzina. Kemudian mana-mana perempuan yang kamu nikmati percampuran dengannya (setelah ia menjadi isteri kamu), maka berikanlah kepada mereka maskahwinnya (dengan sempurna), sebagai suatu ketetapan (yang diwajibkan oleh Allah). Dan tiadalah kamu berdosa mengenai sesuatu persetujuan yang telah dicapai bersama oleh kamu (suami isteri), sesudah ditetapkan maskahwin itu (tentang cara dan kadar pembayarannya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
Surah An-Nisa'(22-24)

Jelas dalam al quran sebagai rujukan utama.Perhatikan permulaan ayat ke-24.

Dan (diharamkan juga kamu berkahwin dengan) perempuan-perempuan isteri orang, kecuali hamba sahaya yang kamu miliki

Jadi.Satu kesimpulan dapat dibuat.Kalau dah jadi isteri orang,secara automatik prempuan itu tidak bleh lagi berkahwin dengn lelaki laen..Manusia kan x lari dari tnye macm2 soaln dan logik akal fikiran..Jadi,cube fikirkan.Perkara yg dianggap bleh difahami tanpa memerlukan dalil pun ade tercatat dlm al-quran,apatah lagi perkare yg berat..Ini bukti bhw islam itu syumul.

Jom tengok dari segi logik akal pemikiran..

1)Zuriat siapa??
Let say sorang wanita ade 2 suami...Hidupla bahagia begilir-gilir melayan kedua suami itu.Pada suatu hari,si isteri itu muntah2 dan tuan Dr berbicara,
"tahniah,puan mengandung"
Jadi,berita yg septutnye membawa kebahagiaan akhirnya berjaya memeningkan kepala semua org. Persoalannya,siapakah bapak kepada bayi dlama kandungn itu..Kat dalam i.c dan sijil kelahiran,siapa nk dibin/bintikan?Senang jer..anak name Ramli dan kalau suami name Ali dan Abdullah,letak jer name kedua-dua suami..kan senng..settle masalah..Maka,tepat 1 Disember 2010,lahirlah
Ramli bin Ali dan Abdullah

Masuk sekolah rendah,budak pun sure bengom tengok name die.Kenape Ali dan Abdullah.Macam name firm law jer.Nase baek bukan Ali dan Rakan2.Masa mesyuarat PIBG atau perjumpaan dengn guru,dua2 bapak dtng..Kan haru-biru cikgu..
Alaa.zaman moden sekarang nie..Kite kan student medik.Blaja DNA fingerprinting..Mase nie la nk aplikasikan teknologi.Buat DNA test secare otomatik bleh tau saper bapak sebenar..
OK.point ini saye bersetuju sebb zaman moden sekrang mcm2 ade dan DNA test bleh dilakukan.
Secare keseluruhan,point ini agak lemah sebb kite still bleh pikir care nk prove identti baby itu..

2)Tanggungjawab isteri kepada suami
Cube byangkan seorang wanita ade 2 suami menunaikan tanggungjawab sebagai isteri.Nak memasak,kena la berasingn dan lauk yg berbeza.si suami A x suke asam pedas n si suami B suke ayam mask halia.Rumah plak kena berjauhan dan xkan la nk duk satu rumah..Boleh ker si isteri itu hidup bahagia..Yng ade sorang suami pun dah pening apatah lagi 2 org..gaduh sakan n hbis pecahla cermin2 dan pinggan mangkuk kat dapur..
Orang bodoh plak berkate..xperla..hidup satu rumah kan senang..masak sekali jer.pagi2 layan dua suami sekaligus..
Nak tnye, apa perassan anda kalu tengok isteri layan mesra lelaki laen?Realiti sekarang kalau tengok awek berbual mesra dengn member laki pun dah naek darah hbis sampai kepale apatah lagi isteri sendri..Silap2,bleh lebam si isteri n masuk hospital salah sorang suami yg penyayang tu..
Sangt dayuss..

3)Kite tengok dari segi nafkah batin.
Suami yang dayus@bodoh@mental retardation shje yg sanggup bgi kebenaran si isteri layan lelaki laen.

Isteri : Abg,mlm nie I kena bermalam ngn B
Suami A : Syg pegila ek..abg izinkan pergi.
Isteri : Tenkiu coz memahami..I love U
Suami A : Tanggungjawab I untuk memahami U..tc babe.
Agak2,ade x dialog mcm ni....Tepuk dada tnye akal..

Rasenye dialog yg sepatutnye..
Isteri : Abg,mlm nie I kena bermalam dengn B
Suami A :Jahanam punye isteri..ko ingt aku nie sape..dushhh
(dan serentak tendangan padu dilepaskan tepat ke sternum sang isteri)
Suami B : CISS!!berani ko tendang bini aku..
Suami A : KO saper nk masuk campur rumah tangga aku...
dan seterusnye korang pikirla sendri..

Satu kajian juge membuktikan,yg wanita lebih terdedah kepada sexual disease sekirenye mempunyai partner lbih dr seorang..

4)Last sekali,pasal datng bulan dan menapous
Setiap kali isteri ditakdirkan dtng period@cuti,semua suami juga wajib bercuti.Kesian kan??
Kalau menapous plak??Imagine la bgaimana terseksanya hidup suami2 terbabit..

Kesimpulan
Dalil haram wanita berkahwin lebih dari seorang pun sudah ada dalam al-quran.
Kesan2 negatif pun bleh pikir sndri..JAdi,jom same2 kite rajinkan diri selak helaian al-quran..InsyaAllah.

Sekian...

p/s : Tjuk artikel akan datang..
Kenapa poligami dibenarkan dalam islam??InsyaAllah.


1 coretan:

nadiah said...

da ade gaya tersendri...keep it up~~
(^_~)v

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...